Forskning og osteopati

Osteopati og skolemedisin

De senere år har forskning på osteopati fått stadig bedre kvalitet hva angår metode og statistikk. Vi presenterer fire studier på osteopatisk behandling. Det første studiet demonstrerer osteopatisk behandling vs smertestillende (injeksjoner) ved akutte nakkesmerter, og de to neste tar for seg osteopatisk behandling og korsryggsmerter, og den siste er en metaanalyse gjort på osteopati og korsryggsmerter.

Osteopatisk behandling vs smertestillende behandling
Intramuscular ketorolac versus osteopathic manipulative treatment in the management of acute neck pain in the emergency department: a randomized clinical trial.
Ketorolac tromethamine injected intramuscularly (IM) has been shown to be an effective analgesic in treating patients with acute musculoskeletal pain in the emergency department (ED). The authors compare the efficacy of a single dose of IM ketorolac to osteopathic manipulative treatment (OMT) as delivered in the ED for the management of acute neck pain.

Osteopatisk behandling og korsryggssmerter
Osteopathic manipulative treatment for low back pain: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials
Osteopathic manipulative treatment (OMT) is a distinctive modality commonly used by osteopathic physicians to complement their conventional treatment of musculoskeletal disorders. Previous reviews and meta-analyses of spinal manipulation for low back pain have not specifically addressed OMT and generally have focused on spinal manipulation as an alternative to conventional treatment. The purpose of this study was to assess the efficacy of OMT as a complementary treatment for low back pain.

Osteopatisk behandling og korsryggssmerter
Osteopathic Manual Treatment and Ultrasound Therapy for Chronic Low Back Pain: A Randomized Controlled Trial
Low back pain is primarily responsible for more than 20 million ambulatory medical care visits and $100 billion in costs annually in the United States. When low back pain persists for 3 months, it is considered chronic and may cause progressive physical and psychological effects.

Osteopatisk behandling og korsryggssmerter
Osteopathic manipulative treatment for nonspecific low back pain: a systematic review and meta-analysis.
Nonspecific back pain is common, disabling, and costly. Therefore, we assessed effectiveness of osteopathic manipulative treatment (OMT) in the management of nonspecific low back pain (LBP) regarding pain and functional status.

Artikler

Osteopatiens historie
Osteopatien ble grunnlagt av den amerikanske legen Andrew Taylor Still (1828 - 1917) mot slutten av 18-hundretallet. Frem til da hadde medisinen i Amerika beholdt mye av sitt middelalderske preg; utdannelsen var dårlig organisert, og det hersket liten kontroll over hva og hvilke metoder som pasienter ble utsatt for.

Achillestendinose
Akillestendinose, eller akillessenebetennelse, er en ganske vanlig tilstand hvor det oppstår smerte i hel-senen. Denne tilstanden er godt dokumentert og beskrevet gjentatte ganger i flere medier, og har du ikke hatt dette problemet selv kjenner du sikkert en som har- eller har hatt det.

Problemer med knærne?
Etter å ha behandlet kampsportutøvere i noen år, ser vi at noen typiske problem går igjen og særlig kneskader er blant de hyppigste skadene. Vi presenterer derfor en miniguide for deg som trener kampsport.

Idrett og osteopati
Osteopati og osteopater har etterhvert blitt mer og mer synlig i media, og det er ikke uten grunn. Flere eliteserielag i både fotball og håndball benytter seg av osteopat, og innen sykkelmiljøet er det ikke uvanlig at osteopater er med i det medisinske teamet rundt lagene - slik vi for eksempel ser i Tour de France.