Behandlingsguide

Eksempler på behandlinger

Osteopaten kan behandle en rekke tilsgtander (se Hva behandler osteopaten), og baserer sin osteopatiske vurdering og behandling på et bredt og solid grunnlag forankret i basale medisinske fag som nevrologi, fysiologi og anatomi.

Ved en førstegangskonsultasjon kommer ofte pasienten med symptomer som er relativt enkle å lokalisere, men nøkkelen til en vellykket behandling ligger i å lokalisere årsaken eller årsakene til symptomene hos pasienten. Ved å kombinere flere teknikker og å jobbe systematisk gjennom de forskjellige dysfunksjonene man finner vil man omsider kunne dempe de symptomene pasienten er plaget av.

Under følger et lite utdrag av behandlingsteknikker som osteopaten bruker i sin daglige praksis.

Behandling #1: Skulderbuen

Symptomer: Typiske symptomer kan være smerte eller ømhet i skulder; med eller uten symptomer nedover i arm eller oppover i nakke. Hodepine kan også oppstå som følge av spenninger her.

Årsak: Stramhet kan for eksempel oppstå i dette området som følge av nye eller gamle skader i skulder- og/eller nakkeregion. Stressrelaterte situasjoner hvor man tenderer til å gå med hevede skuldre over tid; som for eksempel ved mentale påkjenninger eller i en eksamensperiode, vil kunne skape spenninger i denne regionen.

Teknikk: Denne teknikken har til hensikt å tøye stramme strukturer som er linket til skulderbladet og kragebenet.

Behandling #2: Øvre Rygg

Symptomer: Man kan her oppleve "slitenhet" og/eller verkende smerte mellom skulderbladene, og en har gjerne en trang til og "rette seg opp". Andre symptomer kan være en følelse av punktsmerte bak ved siden av ryggraden (kanskje spesielt når en puster inn), nakkesmerter og hodepine.

Årsak: Problemer kan oppstå her som følge av for eksempel lange dager foran PC hvor tyngdekraften trekker hode og skuldre frem og ned, og en kan få en liten forskyvning av ryggvirvler og ribben samt en overbelastning på muskulaturen mellom skulderbladene.

Teknikk: Med denne teknikken kan man korrigere dysfunksjoner eller skjevheter i området mellom skulderbladene.

Behandling #3: Nakke

Symptomer: Spenningshodepine som kan lokaliseres til bakhode, panne eller bak øyne - en eller begge sider. En kan også føle seg generelt stiv i nakke.

Årsak: Spenninger her kan være relatert til ens holdning; som for eksempel ved en litt lutet sittestilling foran PC eller lignende. Andre årsaker kan være strekk og irritasjon i muskulatur fra fall, nakkesleng eller lignende, fra feil liggestilling eller andre tilstander relatert til nakke og skuldre.

Teknikk: Her tar osteopaten tak i de små nakkemusklene ved nakkeroten for tøyning og avspenning.

Behandling #4: Korsrygg

Symptomer: Generell stivhet og/eller slitenhet som en kjenner som verst for eksempel når en blir stående stille rett opp og ned en stund. En kan oppleve at en "synker litt sammen" og føle for å strekke ut ryggen ved å sette seg ned på huk.

Årsak: Typiske årsaker kan være stivhet som følge av en gammel ryggskade, mye stillesitting (lite aktivitet), svak magemuskulatur (gir dårlig støtte for rygg), og mye svai i korsrygg kan også være en disponibel faktor.

Teknikk: Ved å skyve rygg og bekken i hver sin retning vil en kunne separere ryggvirvlene og skape litt "pusterom" (og økt sirkulasjon) for diskene i ryggen. Man vil også få strukket store og små muskler og bindevev i området for økt sirkulasjon og mobilitet.

Behandling #5: Bihuler

Behandling #5: Ansikt (bihuler)

Symptomer: Øm/hoven/stiv i ansiktet, kan være lokalisert til bihulene under/til siden for nesen og/eller rett over øyne i øyehulen; på én eller begge sider. Gir ofte en fornemmelse av hodepine; som kan forverres ved raske bevegelser eller fremover bøyning av hodet.

Årsak: Kan være en forlengelse av en forkjølelse hvor bihulene blir "tette". Ved mistanke om bakteriell eller viral bihulebetennelse bør man konsultere en lege.

Teknikk: Osteopaten mobiliserer her muskler og vev i ansiktet og rundt bihuler for avspenning og drenering. Kombineres gjerne med flere teknikker for optimal effekt.

Behandling #6: Korsrygg

Behandling #6: Korsrygg (midje)

Symptomer: Ømhet/smerte lokalisert til én eller begge sider i midjen rett over bekkenet. En kan ha et behov for å hyppig snu seg i sengen om natten, en kan bli fort sliten i ryggen når en går en lengre tur, og en tar seg gjerne til siden og retter seg opp for å lette på symptomene.

Årsak: De største disponible faktorene her er inaktivitet og svake sete- og lårmuskler; noe som fører til økt stress og belastning på små og store muskler i ryggen.

Teknikk: Avhengig av styrke på løftet (se bilde) vil terapeuten her kunne strekke store og små muskler i ryggen. Pasienten er aktivt med for å effektivisere teknikken. Trening og egeninnsats er ofte nødvendig for ytterligere bedring og mer permanent løsning.

Behandling #7: Kjeveledd

Symptomer: Stivhet og eventuell smerte i kjeveledd på én eller begge sider av kjeven; spesielt når en prater eller tygger. Det kan oppstå klikkelyder når en gaper og/eller en kan få en fornemmelse av at kjeven "låser" seg. Kan gi hodepine på én eller begge sider.

Årsak: Dette problemet kan for eksempel oppstå om man biter/gnisser/klapper tenner om natten. Tilstanden alene kan gi hodepine, men vice versa kan den oppstå nettopp som følge av vedvarende hodepine. Er man av en eller annen grunn utsatt for stress over tid, vil dette også kunne resultere i spenninger i kjevemuskulatur.

Teknikk: Med en steril hanske vil osteopaten kunne tøye kjevemuskulaturen direkte ved hjelp av en finger på innsiden og en finger på utsiden av munnen.

Behandling #8: Diafragma (den store pustemuskelen)

Symptomer: Smerter i mellomgulvet hvor en kan få følelsen av å ikke få "dratt inn nok luft", vanskelig å "puste med magen". Spenninger i mellomgulvet kan også oppstå som følge av andre spenninger i magen (forstoppelse, luftsmerter og mer).

Årsak: Kan være holdningsrelatert, og sees gjerne hos de som har slitt med astma eller av forskjellige årsaker har slitt med mye hoste. Spenninger her kan også oppstå i forbindelse med stressrelaterte belastninger.

Teknikk: Teknikken er en tøyning hvor osteopaten plasserer fingre under ribben og forsiktig avspenner den store pustemuskelen. Kombineres ofte med flere teknikker.

Behandling #9: Korsrygg

Behandling #9: Hofteleddsbøyere

Symptomer: Typiske symptomer fra stramm(e) hofteleddsbøyer(e) kan ofte lokaliseres til andre områder enn selve muskelen; for eksempel i korsrygg, setemuskulatur eller kne. Grunnen til dette er at problemet ofte er ensidig; noe som vil kunne skape skjevheter i bekken og rygg; som igjen kan forplante seg til andre omkringliggende områder. Dog vil en i enkelte tilfeller få smerte lokalt i muskelen som går fra fremsiden av ryggraden (dypt inne i magen) og ned til lårbenet.

Årsak: Man kan få problemer med disse musklene av flere grunner, men de mest typiske er kanskje mye stillesitting med 90 grader i hoftene (kontor, bil, etc), idretter som fotball, sprint og flere kampsporter, uheldige løft med dårlig holdning, arrvev etter operasjoner i mageregionen, med mer.

Teknikk: Her tøyes én hofteleddsbøyer i mageliggende ved at osteopaten trekker festepunktene til muskelen fra hverandre. Dette er kun én av mange teknikker som kan brukes på disse musklene.